آفتامات اتومبیل چیست ؟

رگلاتور موجود در دینام که در میان عموم مردم به آفتامات مشهور می باشد نام یکی از قطعه های مهم دینام می باشد . آفتامات در دینام وظیفه کنترل کردن جریان الکتریکی در ورودی آرمیچر را به عهده دارد . در صورتی که مقدار توان الکتریکی که تولید می شود در استاتور به نیروی مغناطیسی آرمیچر بستگی دارد ، آفتامات با کنترل کردن جریان ورودی آرمیچر به صورت مستقیم بر توان خروجی دینام تاثیر شایانی دارد .

به این صورت می توان گفت آفتامات دینام قادر است بر توان الکتریکی خروجی دینام نظارت داشته باشد . جنس ریگلاتورهای دینام در گذشته از رله و مقاومت سیمی می شدند و آنها را آفتامات می نامیدند ، البته این نام امروزه  هم برای رگلاتور دینام بکار گرفته می شود .

در دنیای امروز برای ساخت رگلاتور یا به عبارتی همان آفتامات دینام از قطعات مختلف الکترونیکی استفاده می کنند ولی اکثرا دارای مدار مقایسه کننده ترانزیستوری می باشند که دقت بسیاری دارد و کار آمد تر از سیستم رله ای گذشته می باشد .

وظیفه آفتامات خودرو چیست ؟

رگولاتور یا همان آفتامات برای کنترل کردن ولتاژ تولید شده و جریان مصرفی آن استفاده می شوند و با این کار به نوعی باعث جلوگیری از صدمه دیدن و سوختن مولد برق و مصرف کننده ها می شود . و به عبارتی رابطی بین دینام و باتری ماشین نامبده می شود .

به محض اینکه دور موتور بالا رفت ولتاژ برق تولیدی در دینام نیز افزایش می یابد . این افزایش برق تولیدی اگر از حد مجازی بیشتر شده باشد باعث سوختن مصرف کننده های اتومبیل و یا به عبارتی سبب آسیب دیدن آنها می شود .

برخی از مزایای امداد خودرو
بخوانید

همچنین ناگفته نماند که اگر در صورتی که دور موتور پایین باشد و یا موتور خاموش شده باشد دینام به باتری متصل می شود . جریان برق از باتری به دینام انتقال می یابد و سبب سوختن دینام می شود . بنابراین باید برای جلوگیری کردن از مواردی که گفته شد از قطعه ای به نام رگولاتور یا آفتامات استفاده شود .

در صورت تمایل به مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید .

مقالات

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع کلیک کنید